Artikel - Nyhed

Biblioteket viser stumfilm og kunstfilm

Fredagsfilm er tilbage på Nivå Bibliotek, og på Fredensborg Bibliotek kan man i efteråret se film om kendte kunstnere.

Af admin

Taget fra Filmstriben

Den første fredag i måneden fra og med 6. september kan man igen komme til Fredagsfilm på Nivå Bibliotek. Denne sæson er temaet film fra det danske stumfilmsarkiv, og der lægges ud med Carl Th. Dreyers ’Der var engang’, som er baseret på et nationalromantisk skuespil af Holger Drachmann.

Oktober måneds Fredagsfilm er Urban Gads ‘Den sorte drøm’, som bliver vist 4. oktober. 1. november kan man se Alfred Linds kærlighedsdrama ’Den flyvende Cirkus”, og 6. december er det den dramatiske film ’Verdens Undergang” af August Blom, som afslutter sæsonen.

Alle filmene bliver vist fra klokken 10-12.

Kunstfilm i Fredensborg

Som noget nyt vil der i efteråret også være film på Fredensborg Bibliotek en gang om måneden. Her er det Fredensborg Ny Kunstforening, som er gået sammen med Fredensborg Bibliotekerne om at vise portrætfilm om danske kunstnere. Første gang er tirsdag 1. oktober, hvor man kan opleve Per Kirkebys portrætfilm fra 1977 om kollegaen Asger Jorn. 5. november vises filmen ’Jane Muus og Palle Nielsen” om to store grafiske kunstnere og deres arbejde. Endelig kan man 3. december se en film om den beundrede og berygtede billedhugger Rudolph Tegner.

De tre kunstfilm på Fredensborg Bibliotek vises fra klokken 15 og varer mellem en time og halvanden time.

Tilmelding og yderligere information