Gebyrer ved for sen aflevering

Her kan du se gældende regler og satser for lånetider, gebyrer og erstatninger.

Du skal betale gebyr efter gældende takst, hvis du afleverer for sent. Gebyrerne er fastsat af Byrådet.

Du kan under din profil under Gebyrer & Erstatninger se, om du skylder et eller flere gebyrer.

Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, hvad du har lånt og få det afleveret til tiden. Du kan se dine lån under Lån på hjemmesiden, i bibliotekets APP eller på selvbetjeningsautomaterne, hvor du også har mulighed for at forny.

Gebyr påløber fra dagen efter den afleveringsdato, der fremgår af din kvittering og af din lånerstatus.

Gebyrer gældende fra 1. januar 2019

Voksne (fra 16 år)

1-7 dages overtid

kr. 20,00

8-14 dages overtid

kr. 80,00

15-31 dages overtid

kr. 120,00

32- dages overtid eller derover

kr. 230,00 + erstatningskrav for materialet. Erstatningskravet bortfalder, hvis materialet afleveres.

Børn

Børn under 16 år betaler ikke gebyrer for sen aflevering.

Hvis et materiale ikke er afleveret senest 32 dage efter afleveringsfristen, vil der blive udsendt et erstatningskrav på materialet. Dette krav bortfalder, hvis materialet afleveres. Der skal stadig betales gebyr for sen aflevering.

Erstatningskrav til børn sendes til en af barnets værger.

Hvis et materiale bortkommer eller går i stykker, mens man er i besiddelse af det, vil det skulle erstattes.

Påmindelser

Hvis du har oplyst din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer, vil du få tilsendt en besked 3 dage før afleveringsfristen. Du kan indsætte dit mobilnummer og/eller din e-mail under brugerprofil, når du er logget ind. Du kan også få adviseringer som Push-beskeder i App’en ”Biblioteket”.

Vær opmærksom på, at biblioteket kun udsender én hjemkaldelse ved overskridelse af lånetiden. Vi sender hjemkaldelsen 3 dage efter, at lånetiden er udløbet. Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse før afleveringsfristen.

Betaling

Gebyrer og erstatninger opkræves af Fredensborg Kommunes opkrævningsafdeling via eBoks. Betalingen sker via Mit Betalingsoverblik. Der kan betales med kort eller MobilePay. Det er også muligt at betale via netbank.

Betaler du ikke inden betalingsfristen, vil der komme rykkergebyrer på regningen.

Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på hjemmesiden og i Biblioteket app’en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer/erstatninger på din konto, når du logger ind på hjemmesiden/app’en, selvom du lige har betalt din regning.

På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket.

Har du spørgsmål til årsagen til din regning, eller vil du klage over den, kan du kontakte dit lokale bibliotek enten ved personligt fremmøde i den betjente åbningstid, pr. telefon eller mail: bibliotekerne@fredensborg.dk.

Har du spørgsmål til et rykkergebyr, kan du kontakte Opkrævningen på telefon: 72565216 eller på mail: opkraevning@fredensborg.dk

Tilbagebetaling af erstatning, hvis materialet dukker op

Inden for 3 måneder tilbagebetales erstatningsbeløb. Kvittering for betaling skal kunne fremvises.

Regningsgebyrer tilbagebetales ikke.