Artikel - Nyhed

Besøg Fredensborg Station og hør om Lille Nords historie

Onsdag 4. september inviterer Fredensborg Bibliotekerne og Lokalbanen på lokalhistorisk og litterær vandring omkring Fredensborg Station.

Af admin

Vandring Foredrag Lokalhistorie

I 1864 åbnede den jernbanestrækning mellem Hillerød og Helsingør, der kendes som Lille Nord, og som lige siden har transporteret tusinder af mennesker - inklusive den kongelige familie - til og fra Fredensborg via Fredensborg Station med dens karakteristiske stationsbygning. Omkring stationen opstod fashionable villakvarterer, og byens apotek åbnede i en ny bygning tæt på stationen, ligesom byen fik sit Jernbanehotel i Jernbanegade.

Alt dette og meget mere kan man høre om 4. september klokken 11-12.30 ved arrangementet ’Lokalhistorisk vandring: På sporet!’ Her er Fredensborg Bibliotekerne og Lokalbanen vært ved en særlig rundvisning i og omkring stationen. Deltagerne får hele historien om Fredensborg Station og hører uddrag af litteratur fra jernbanens barndom. Til sidst venter der de fremmødte en særlig overraskelse.

Ønsker man at deltage i rundvisningen, kan man tilmelde sig gratis. Som deltager skal man helst være i stand til at gå den cirka ene kilometer, turen strækker sig over, men dårligt gående også er velkomne til kun at deltage i den del, der foregår på selve stationen.